czwartek, 16 października 2014

Księżyc "Księżyc" (1996) - recenzja
















Księżyc poznałem tak naprawdę kilka lat temu za sprawą niezawodnego Youtube, a konkretnie utworu "Zakopana". Zaintrygowany tymi niefrasobliwymi i wielce oryginalnymi dźwiękami zabrnąłem w "Nów" (1993), zakochałem się w psychodelicznej aurze "Księżyca" i poświęciłem kilka chwil fatalnego zauroczenia "Kwadrze" (1999). Przyznam się, że zanim poznałem Księżyc nie miałem w ogóle styczności z wydawnictwami Obuh Records: Karpaty Magiczne, Małe Instrumenty, Miasto Nie Spało, Za Siódmą Górą, Warszawska Jesionka, etc. Wiele z tych projektów muszę dopiero poznać, więc pozostańmy przy genialnym Księżycu, gdyż ich debiut pod tym samym tytułem doczekał się właśnie wznowienia i można go zakupić na serpent.pl. W tym roku na fanpejdżu Księżyca (znam osobę, która go prowadzi) gruchnęła wiadomość o reaktywacji zespołu i trzech planowanych koncertach: na festiwalu Unsound 17 października w Krakowie, 13 listopada w Warszawie i 13 grudnia 2014 roku we Wrocławiu. Miałem jechać na Unsound, żeby zobaczyć reaktywowany Księżyc na żywo, ale pewne sprawunki nieco pokrzyżowały mi plany. Może uda mi się dotrzeć do Warszawy w listopadzie, bo termin grudniowy nie wchodzi w grę. Dlaczego? Bo tego samego dnia przez poznański Bazyl przetoczy się iście rzeźnicka black death metalowa nawałnica Grave Desecration, Bestial Raids i Truppensturm. Nie ukrywam, że chciałbym zobaczyć Księżyc na żywo, gdyż musi to być iście niesamowite doświadczenie.

W tym miejscu warto przypomnieć, iż Księżyc działał w latach 90 XX-wieku w składzie: Agata Harz (śpiew), Katarzyna Smoluk (śpiew, fortepian), Robert Niziński (instrumenty dęte i klawiszowe), Lechosław Polak (akordeon, instrumenty klawiszowe, syntetyzatory) oraz Remigiusz Mazur­ Hanaj (teksty, taśmy). Tak naprawdę nie jest wcale łatwym zadaniem scharakteryzować muzykę Księżyca, która jest bardzo lubiana zarówno przez środowisko gotyckie, jak i co poniektórych metalowców. Mnie w czarujących, aczkolwiek ździebko złowieszczych dźwiękach Księżyca uderzała przede wszystkim eteryczna i podszyta niepokojem baśniowość silnie osadzona w słowiańskim folklorze. "Księżyc" jest albumem kompletnie absorbującym, sprzyjającym snuciu dziecięcych fantasmagorii, urokliwie przerażającym. Zapadają w pamięć zwłaszcza eksperymenty wokalne Agaty Harz i Katarzyny Samoluk oraz liryki w formie wierszowanych rymowanek, które niestety nie znalazły się we wkładce do CD. Muzyka Księżyca kojarzy mi się z figlarną dziecięcą wyobraźnią, kołysankami do trumny, blaskiem lunarnej poświaty, grą nocnych cieni, wiedźmami wzlatującymi ku górze na miotłach wraz z chowańcami. Jest w niej pierwiastek niesamowitości, a także rozkoszny minimalizm. Tak naprawdę ciężko mi wyróżnić ulubione księżycowe historyjki, bo to trochę mija się z celem. "Księżyc" stanowi bowiem dzieło doskonałe, które od początku do końca pobudza wyobraźnię do harcowania i tańcowania. Melancholijna "Klawesynowa", frywolno-złowieszczy "Chodź" (ach, ta obłąkańcza symfonia krzyków i zawodzeń), psychodeliczna oniriada "Zakopana", refleksyjny "MM"... "Księżyc" to magia zaklęć przekuta w etniczno-folkowe dźwięki. Czekam na pierwsze relacje z krakowskiego koncertu.

rosną mi włosy na czapeczce
rosną paznokcie u skarpet
mam rękawiczki na sześć palców
białe koronki z opłatka
nie zapominaj, odwiedzaj mnie
kiedy przychodzisz - rosnę
jestem dziewczyna z mandragory
robak mnie kocha - nie zjada
Słońce pod ziemią lśni tak ślubnie
krecie witraże maluje
chodź rusz łopatą i odczaruj
przyjdziesz raz jeszcze i wstanę - "Zakopana"

Strona Agaty Harz: http://agataharz.wix.com/ahaha

"Teksty są powiązane symboliką Księżyca. Księżyc jest symbolem kobiecości, symbolem tajemnicy, przemiany, śmierci. Dopiero po pewnym czasie uświadomiłam sobie, że to, co robiłam z Księżycem, było twórczością okresu dojrzewania, a wiadomo, że przejście z dzieciństwa do dojrzałości jest czasem ponurym i mrocznym. Powstawała muzyka odbijająca niepokoje dojrzewającej osobowości." - Agata Harz o Księżycu.

http://wsm.serpent.pl/sklep/albumik.php,alb_id,41421,Ksiezyc

Księżyc na Castle Party 2015? Byłbym na tak, aczkolwiek to nie ode mnie zależy decyzja.

Pełna dyskografia Księżyca do odsłuchu tutaj: https://www.youtube.com/watch?v=C_lgo_7HNpU

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz